BisB vrijdag, 26 november 2010   

Blaast wethouder Regioakkoord Westfrisiaweg op?

Provincie: Koggenland moet 8,5 miljoen betalen
Koggenland heeft zich verplicht om 8,5 miljoen euro aan de Westfrisiaweg bij te dragen. Daarvan moet 6,5 miljoen worden opgebracht door bedrijventerrein Distriport en 1,9 miljoen door de gemeente zelf. Probleem is dat de bijdrage van Distriport in mindering wordt gebracht op de bijdrage van de gemeente.

Dus: als Distriport niet doorgaat of als er nauwelijks grond verkocht wordt, dan moet de gemeente het gehele bedrag van 8,5 miljoen betalen. Dat blijkt uit de brief van de provincie aan de gemeente van 29 oktober 2009, die onderdeel is van het Regioakkoord N23 Westfrisiaweg. Daarin staat: 'De aldus door Distriport NH aan de provincie betaalde financiële bijdrage wordt in mindering gebracht op de bijdrage die uw gemeente dienaangaande voor de Westfrisiaweg aan de provincie moet betalen inzake de realisatie van het totale traject binnen uw gemeente.'

Wethouder: alleen 8,5 miljoen als Distriport doorgaat
Op
3 juni 2010 antwoordde wethouder Wijnker op vragen van raadsleden: 'Bij het regioakkoord zijn afspraken gemaakt. De bijdrage van € 8.500.000 is toegezegd op voorwaarde dat Distriport gerealiseerd gaat worden'.
Dit klopt niet met de brief van de provincie en dus ook niet met het Regioakkoord, zo blijkt nu.

Wethouder in commissievergadering: Koggenland betaalt maar 1,9 miljoen
In de
commissievergadering Grondgebied op 22 november bleek dat een meerderheid van de Koggenlandse gemeenteraad de 6,5 miljoen van Distriport niet uit eigen zak wil betalen. Daarop beloofde wethouder Wijnker dat er een raadsvoorstel komt waarin staat dat Koggenland slechts 1,9 miljoen gaat bijdragen. Maar dan handelt hij in strijd met dat wat hij zelf in Regioakkoord heeft afgesproken.

Waar is de wethouder mee bezig? Zijn informatie aan de raad op 3 juni was in strijd met wat er was afgesproken met de provincie. Als de wethouder vasthoudt aan een bijdrage van 8,5 miljoen, vindt hij de raad tegenover zich. En als hij vasthoudt aan 1,9 miljoen, blaast hij het Regioakkoord op.

namens Berkhout is Boos!
Annet Wood

Nog een punt dat ons opviel in het voorstel over de Westfrisiaweg is het volgende:

Toetsingsadvies Commissie MER genegeerd
Op 1 november heeft de Commissie MER een toetsingsadvies uitgebracht over het inrichtings-milieueffectrapport voor de Westfrisiaweg. De commissie doet daarin enkele duidelijke uitspraken:

  • Ook voor de situatie in Koggenland zijn quick scans gemaakt: onderzoeken in klankbordgroepen naar verschillende inrichtingsvarianten. Deze quick scans zijn niet openbaar, maar de commissie adviseert om ze wel openbaar te maken, te betrekken bij verdere besluitvorming en te motiveren hoe is omgegaan met de informatie uit die quick scans.
  • In paragraaf 2.2.6 stelt de commissie MER grote vraagtekens bij de situatie rond verkeer en geluid in Obdam. Volgens de commissie zijn conclusies niet onderbouwd en komen de wel gegeven antwoorden 'de Commissie merkwaardig voor'.
  • In paragraaf 2.2.4 stelt de Commissie grote vraagtekens bij de verkeersveiligheid. In de wijde regio zijn er nu 175 verkeersslachtoffers en na aanleg van de Westfrisiaweg verwachten de opstellers van de plannen dat er 901 slachtoffers zullen vallen.

Wethouder Wijnker meldde in de commissievergadering dat het toetsingsadvies later wel aan de orde komt. Hij wil kennelijk eerst beslissen en pas daarna de feiten openbaar maken en nadere toelichting geven. Dat is vreemd, omdat het raadsvoorstel er juist op gericht is alle feiten helder te hebben voordat besloten wordt. Eventuele aanpassingen achteraf gaan immers extra geld kosten.

Raadslid Van Beusekom vroeg waarom dit toetsingsadvies niet aan de raadsleden was verstrekt. Hij vond dat het raadsvoorstel Westfrisiaweg niet rijp is voor besluitvorming omdat dit toetsingsadvies zoveel vragen oproept. Hij kreeg echter geen bijval van de andere commissieleden en ook de wethouder wees zijn verzoek af.

De overeenkomst met Distriport is groot: ook toen negeerde de gemeente het advies van de commissie MER. De commissie adviseerde toen om de herziene cijfers over nut en noodzaak in het streekplan mee te nemen in de besluitvorming over Distriport. College en raad negeerden dat toen en verbazen zich er nu over dat Provinciale Staten vaststellen dat nut en noodzaak voor Distriport niet aangetoond zijn. Gaan de raadsleden zich voor de Westfrisiaweg aan dezelfde steen stoten?


Bijlagen:
brief provincie aan gemeente d.d. 29 oktober 2009
verslag raadsvergadering d.d. 3 juni 2010, zie pagina 3
toetsingsadvies Commissie MER d.d. 1 november 2010

 
Volg ons op Twitter
Vind ons op Facebook