NHD dinsdag, 21 april 2009   

Het mer moet alle relevante milieu-informatie rond het regionale bedrijventerrein tussen Berkhout en de Jaagweg in beeld brengen.
Een van de belangrijkste uitgangspunten die de raad vorig jaar heeft vastgesteld is dat nut en noodzaak van het 150 hectare grote bedrijvenpark worden aangetoond. Juist daarover verschillen de meningen in de gemeenteraad. PvdA'er Gerard van Beusekom betoogde dat de onderbouwing is gebaseerd op verkeerde, verouderde en omstreden gegevens. En waarom het terrein juist hier zou moeten komen, waar het een 'grove aantasting van de openheid van het landschap' vormt, is hem ook onduidelijk. Een koppeling aan de stedenband Hoorn-Enkhuizen zou meer voor de hand liggen. Ook is van Beusekom benieuwd wat de afwijzende houding van minister Eulings ten aanzien van de opwaardering van de Westfrisiaweg betekent.

Gemeentebelangen Koggenland bleek verdeeld te zijn. Cees Reus en René Klok hadden veel vragen waar nog geen antwoord op is gekomen. Te veel om het mer te kunnen ondersteunen. Maar Corrie van Leijen zei namens fractiegenoot Gert van der Roest dat voldoende over nut en noodzaak is gesproken. Zij riep iedereen op het rapport te komen inzien, heeft veel verwachtingen van een 'klankbordengroep' van Berkhouters die gevormd gaat worden en sprak de hoop uit dat actiegroep 'Berkhout is Boos' zich positiever gaat opstellen.

Camping
Van de VVD had alleen Arie Helder opmerkingen. Hij vroe, ook al komen de details nog terug bij het maken van het bestemmingsplan, alvast de toezegging dat het industrietreein op 200 meter van het recreatiepark Westerkogge zal blijven. Het milieu-effectrapport geeft 85 aan. Dat is inmiddels 140 geworden meldde wethouder Jan Wijnker, maar dat was voor Helder niet genoeg, hij stemde als enige van zijn fractie tegen.

De CDA-fractie vindt het mer-rapport zonder meer aanvaardbaar. Henk Schoenmaker vindt 85 meter een 'royale afstand' tot een recreatieterrein. Wel onderstreepte hij dat er een goede ontsluiting op de Westfrisiaweg en de A7 moet komen. Wat die ontsluiting betreft zei Wijnker dat als Eurlings niet met geld komt, hij er van uitgaat dat de provincie royaler zal zijn. Hij wil met verkeersgedeputeerde Cornelis Mooij de mogelijkheden bespreken die er zijn voor de ontsluiting als Distriport eerder wordt ontwikkeld dan de opwaardering van de Westfrisiaweg.

Bron : NHD 21-04-2009

 

 
Volg ons op Twitter
Vind ons op Facebook