Kogge Express zondag, 03 januari 2010   

Stukken bewijzen: Tweede Kamer dwong minister Remkes en gemeente Koggenland tot Distriport, anders volgde inlijving grond door Hoorn * Maar: situatie anno 2010 onduidelijk

Bron : Kogge Express 1 maart 2010

KOGGENLAND- De gemeente Koggenland schaakmat. Uit stukken die de Kogge Express in handen heeft gekregen blijkt dat de Tweede Kamer heeft geëist van minister Remkes van binnenlandse zaken dat hij, als het gaat om de ontwikkeling van de bedrijventerreinen Distriport bij Berkhout en West-Frisia Noord bij Wognum,een regierol moest vervullen. Probleem voor de
gemeente kan alleen zijn dat niet alles nadrukelijk zwart-op-wit staat. ,,Minister Remkes zei letterlijk tegen me in een schorsing van het debat: Jullie fusie gaat wel goed, maar nu moet dat bedrijventerrein er komen ook”, vertelt burgemeester Leoni Sipkes
die de gebeurtenissen van 7 juni 2006 nog als de dag van gisteren in het geheugen staat. ,,De Hoornse afvaardiging was gekomen met T-shirts waarop stond dat de Jaagweg (dat later de naam Distriport kreeg) door Hoorn ontwikkeld moest worden. Ik heb voorafgaande de verhandelingen blaren op mijn tong gekregen van het lobbyen. Ik wist: als Hoorn de Jaagweg zou krijgen de kans groot zou zijn dat ook Berkhout naar Hoorn zou gaan. En dan was het dorp waarschijnlijk slechter af geweest…”


De actiegroep Berkhout is Boos! is het niet met de visie van Sipkes eens. Ze wijst op een brief van de gemeente Koggenland waarin wordt gesteld dat de motie Vendrik (zie hieronder) door een meerderheid werd ondersteund. Dat is niet zo, erkent Sipkes. ,,Maar dan gaat het alleen om het onderdeel dat het Rijk actief met geld de ontwikkeling van het bedrijventerrein moest ondersteunen. Voor de rest had ik, deels achter de schermen, toezeggingen moeten doen. “ Zij verwijst naar wat in de media ‘Haagse gangen’ genoemd wordt: ,,Officieel ging het op 7 juni 2006 over de herindeling van Wester- Koggenland en Obdam, maar wie de verhandelingen leest, komt erachter dat het er vooral over ging hoe de Hoornse ambities ingevuld moesten worden.” En dan komt het: Sipkes zelf voormalig Tweede kamerlid namens GroenLinks heeft zelf de hand gehad in de motie van partijgenoot Vendrik. Maar wat was het belang/doel van Sipkes/ Vendrik voor deze motie? . De burgemeester Sipkes nu: ,,Je goede wil tonen, zodoende de Jaagweg bij ( Wester-) Koggenland houden deze motie en hopen dat het rijk zou bijdragen in de kosten…”

Naast de vraag of Distriport er wel of niet moet komen, zijn er nog de procedurele fouten zoals Berkhout is Boos! claimt.
De actiegroep stelt dat zij op zijn vragen aan college halfbakken antwoord krijgt, het gemeentebestuur is van mening dat Berkhout is Boos! steeds naar de bekende weg vraagt. De regionale ombuds commi s s i e stelt overigens dat de actiegroep gelijk heeft en dat Sipkes ‘niet behoorlijk’ heeft gehandeld toen zij geen antwoord wilde geven op een open brief met vragen van Berkhout is Boos!
2. Ander kritiekpunt is de aanleg van de Westfrisiaweg. Eerst zou de infrastructuur geregeld zijn, daarna kon pas Distripor t aangelegd worden. De actiegroep krijgt hierin steun van de transportsector in Koggenland die onlangs in Avenhorn bij Transportbedrijf Simon Laan gedeputeerde Jaap Bond en Tweede Kamerlid Ger Koopmans ontving. Wethouder Jan Vriend kon dat niet garanderen, wel gaf hij aan dat de gemeente als voorwaarde stelt dat de infrastructuur Jaagweg en het bedrijventerrein inclusief ontsluiting, gelijktijdig worden ontwikkeld. Waarschijnlijk gaat de eerste schop in 2011 de grond in. Echter: volgens Berkhout is Boos! is het nog maar de vraag of de Westfrisiaweg aangelegd wordt omdat de minister (nog) niet met alle miljoenen over de brug komt. De actiegroep viel daarom over de toezegging van gedeputeerde Post dat de Westfrisiaweg er komt en dat het stuk tussen de Jaagweg en Avenhorn een vierbaansweg wordt. Immers, zonder Westfrisiaweg mag Distriport er ook niet komen.
Gedeputeerde Jaap Bond herhaalde echter onlangs bij Simon Loos het standpunt van Post. Belangrijker nog was dat CDA Tweede Kamerlid Ger Koopmans aangaf dat in Den Haag het departement Verkeer & Waterstaat positief is komen te staan over de Westfrisiaweg. ,,Omdat in deze regio meer gewerkt wordt dan geluld, de neuzen van gemeenten, provincie en bedrijven ook dezelfde kant op staan en omdat de regio zelf al de nodige miljoenen (70 miljoen redactie) heeft verzameld. Daarom heeft de minister nog eens 22 miljoen extra (nu 35 miljoen euro in totaal, red.) toegezegd. Daarmee is een substantieel bedrag binnen waarmee we kunnen beginnen.”Bond voegde daar het begrip ‘kraalfinanciering’ aan toe. ,,Het ministerie wil in delen het geld beschikbaar stellen. Alleen die eerste kraal was zo belangrijk om te kunnen beginnen.”


KOGGENLAND- In alle stukken rond het nieuwe bedrijventerrein Distriport speelt de Motie van Groen- Links Kamerlid Vendrik een grote rol. De zogeheten Motie Vendrik hield in…

  • 1. …dat de positie van Hoorn als centrumgemeente moest worden versterkt…
  • 2. …dat daarvoor voldoende en passende bedrijventerreinen, zo duurzaam mogelijk, moesten worden aangelegd, zoals voorzien in de plannen van de provincie Noord-Holland…
  • 3. … dat de regering te verzoeken te bezien hoe de rijksoverheid de aanleg van geplande bedrijventerreinen kan bevorderen, zo nodig met extra rijksgeld en daarover de kamer te informeren…

Belangrijk verweerpunt van de actiegroep Berkhout is Boos! is dat in deze motie Distriport niet genoemd wordt. Dat klopt, maar het was wel de directe aanleiding voor de motie (zie scan). Alle woordvoerders in de Kamer benadrukten het belang van de ontwikkeling van het bedrijventerrein. Onder meer GroenLinks (Vendrik) en D66 (Van der Ham) vond dat de bedrijventerreinen er snel moesten komen en eiste daarom een krachtiger optreden van minister Remkes. Distriport was dan niet de ‘letter’ van de motie, maar wel de ‘geest’ erachter.

• Onwaarheid
Berkhout is Boos! stelt dat Koggenland niet de waarheid spreekt omdat tijdens de Kamerbesprekingen, bevestigd in een later amendement, een meerderheid ervoor was om Hoorn een stuk grond van Wognum te geven. Dit voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein van Westfrisia- Noord. Daarmee zou de ‘landhonger’ van Hoorn gestild zijn. Sipkes ontkent dit: ,,Hoorn wilde en West-Frisia Noord en Jaagweg. Tot op het laatst. En ik kan stellen: Het was vijf voor twaalf. Koggenland heeft vlak voor de kamerverhandelingen hard moeten onderhandelen en toezeggingen moeten doen om geen grond kwijt te raken.”

• Haast??????????????? ???????????????
En toch blijft één belangrijke vraag hangen. Stond Koggenland toen bijna schaakmat of moet je nu zeggen dat Koggenland schaakmat staat, moet daar nu het werkwoord stond of staat bij? Immers, deze motie dateert uit 2006. In ieder geval had de gemeente Wester-Koggenland destijds wel degelijk een goede motivering om haast bij te zetten bij een gemeentelijke herindeling en de ontwikkeling van Distriport. Dit is namelijk de slotconclusie van Remkes tijdens de kamerverhandelingen:
,,Als de provincie bij motie vraagt of de minister samen met de provincie bereid is om na te gaan of datgene wat moet gebeuren, daadwerkelijk gebeurt en om dat anders te stimuleren, antwoord ik daarop positief.”

Het college van Koggenland ervoer deze conclusie van Remkes als een bedreiging. Wethouder Jan Wijnker: ,,De gemeentelijke herindeling met Obdam en Distriport werden aan elkaar gekoppeld. Wij moesten op beide punten daadkrachtig handelen, anders waren we de strook grond bij Berkhout kwijt geweest. Die was dan naar Hoorn gegaan.” Sipkes voegt hier aan toe dat de motie is verworpen, omdat zij niet meer nodig was. ,,Er waren, ook mondeling, al keiharde afspraken gemaakt.”

Berkhout is Boos! interpreteert de woorden van Remkes anders. Zij heeft aan het ministerie gevraagd of er een document naar de gemeente Koggenland is gegaan waaruit blijkt dat de minister zich actief bemoeid heeft met de ontwikkeling van Distriport. Het ministerie antwoordde dat er inzake de ontwikkeling van bedrijventerrein Distriport geen document verzonden is (zie Kogge Express van twee weken terug). Echter, dat wil niet zeggen dat Den Haag niet met spiedende ogen toekeek of Wester-Koggenland wel de juiste stappen ondernam. Sipkes: ,,De minister spreekt tijdens de beraadslagingen, daarna niet meer tenzij hij opnieuw naar de Kamer wordt geroepen. Dat was niet nodig, omdat wij doorgingen met het ontwikkelen van de Jaagweg.” Veelzeggend over de sfeer in de Kamer tijdens de behandeling van 7 juni 2006 zijn de volgende woorden van Van der Ham:
,,Westerkoggenland heeft op 22 mei 2005 het voornemen geuit om de Jaagweg (Distriport) om de Jaagweg alsnog te exploiteren. Burgemeester Sipkes schrijft in haar brief aan de kamer dat de raad voornemens is, morgen in zijn vergadering dit besluit te bekrachtigen. Ik moet eerlijk zeggen dat deze gang van zaken bij mij enige twijfel oproept om echt tot exploitatie over te gaan. Ik wil Wester-Koggenland echter een laatste kans geven en zal dan ook geen amendement indienen om de Jaagweg bij Hoorn toe te voegen. Ik wil wel een motie steunen die straks door collega Vendrik wordt aangekondigd om dit punt wel vast te leggen en Wester-Koggenland eraan te houden dat dit op een goede manier en in eendracht met de gemeente Hoorn gebeurt.”

Met andere woorden: de motie was van tevoren al besproken en was voor de Kamer naar het college van Wester-Koggenland een garantie dat ze echt werk zouden gaan maken van Distriport. Was de gemeente Wester- Koggenland slachtoffer van politiek ‘gekonkel’? Deze vraag is curieus, ook al omdat, zo stelt het college: ‘ toen - en ook nu met de huidige gemeente Koggenland – wij op de locatie Distriport geen gronden bezitten en er dus ook geen gelden aan overhouden’. Duidelijk is wel dat niet alleen vanuit Den Haag, maar ook vanuit de provincie de druk gestaag werd opgevoerd. We schrijven 18 januari 2005 als Statenlid Bert Putters namens de SP de volgende brief stuurt:

‘Afgelopen donderdagavond nam de gemeenteraad van Westerkoggenland het besluit geen gebruik te maken van de door de provincie geboden mogelijkheid aan de Jaagweg een bedrijventerrein te beginnen. Bij die vergadering waren ook de twee statenfractievoorzitters van de VVD en het CDA aanwezig. Deze statenleden hebben geprobeerd de gemeenteraadsleden in de wandelgangen onder druk te zetten. Daarmee treden ze in het voetspoor van de VVD-voorman (toen nog) de heer Meijdam. Toen de gemeenteraad van Wieringen in december 2004 de intentieovereenkomst inzake het Wieringerrandmeer niet wilde tekenen, reisde Meijdam spoorslags af om verhaal te halen. Wieringen hield stand en schudde Meydam als een lastige bromvlieg van zich, Westerkoggenland idem dito’. De SP is van mening dat genoemde partijen een zeer slechte beurt hebben gemaakt. Ze hebben de provincie als volksvertegenwoordigend orgaan in diskrediet gebracht en daarmee dus alle partijen die daarin zitting hebben. De SP heeft genoemde leden een Open Brief gestuurd’.

Anno 2010 omschrijft Putters dit handelen als ‘Polder in de maffia’. Het stelt de beschuldiging van Berkhout is Boos! aan de wethouders Jan Vriend en Jan Wijnker in een ander daglicht. Vriend zou Distriport op het laatste moment aan het streekplan hebben toegevoegd, Wijnker zou regelmatig een loopje met de waarheid nemen. Feit is dat de raad van Wester- Koggenland in 2004 geen gebruik wenste te maken van een ‘door de provincie geboden mogelijkheid om langs de Jaagweg een bedrijventerrein te beginnen’. Met andere woorden: zijn de wethouders pionnen in een hoger krachtenspel? Wie de stukken van de Tweede Kamer leest wel. Wat de provincie aanvankelijk niet voor elkaar kreeg, een bedrijventerrein bij Berkhout, wilde de Kamer de minister toe dwingen. Hoezeer Berkhout is Boos! ook protesteert tegen deze visie –het staat immers niet letterlijk in de tekst-, wie de handelingen van 7 juni 2006 leest kan niets anders concluderen dat het gemeentebestuur destijds geen andere keuze had. De claim van het college dat de besluitvorming in alle openheid is gegaan, mag echter enigszins betwijfeld worden: er is ook sprake geweest van een politiek schaakspel achter de schermen. Toch lijkt wel duidelijk waarom de hogere overheid nu zo graag een bedrijventerrein bij Berkhout wilde hebben: om Hoorn en in breder perspectief economisch West-Friesland te dienen.

Andere vraag is: hoe actueel is de druk vanuit Den Haag nog anno 2010? Immers, zo stelt Berkhout is Boos!: de rol van de provincie is belangrijker geworden, er is een economische crisis gaande en er zijn nieuw onderzoeken (Stec-rapport en Ecorys-rapport, zie Kogge Express van twee weken terug of www.berkhoutisboos.nl) waarin blijkt dat er minder behoefte is aan bedrijfsterreinen dan wordt verondersteld door het college. Wethouder Jan Wijnker greep tijdens de raadsvergadering begin februari waarin al dan niet het bestemmingsplan van Distriport aan de orde kwam, terug naar de Kamerverhandelingen van 2006. ,,De minister grijpt in als Distriport niet komt”, liet de wethouder weten. Dat die dreiging bestond in 2006 lijkt gezien de kamerverhandelingen reëel, of die dreiging in 2010 er nog is, is onduidelijk. Het is aan de rechter te beoordelen om daarover uitspraak te doen. Berkhout is Boos! heeft al aangegeven door te procederen tot de Raad van de State.

Bron : Kogge Express 3 maart 2010

 
Volg ons op Twitter
Vind ons op Facebook