BisB dinsdag, 16 juni 2009   

Bijdrage Berkhout is Boos! - Commissie Grondgebied - agendapunt 12

Wat nu voorligt is het voorontwerp bestemmingsplan Distriport (of Jaagweg). Dat zou de volgende stap zijn na het aanvaarden van een goedgekeurde MER. Maar u gaat wel erg hard. Een dag na het sluiten van de zienswijzetermijn op het MER, ligt het voorontwerp al ter inzage. De vraag is dan hoe serieus u de zienswijzen op het MER nog neemt.

Maar de vraag die u zelf voor de beoordeling van het MER – en dus ook voor het voorontwerp bestemmingsplan - het belangrijkste vond, was de vraag: is Jaagweg eigenlijk wel nodig? Na het raadsbesluit over het MER heeft het college het behoefteonderzoek, de Markttoets van de STEC-groep van 2007, openbaar gemaakt. Hiermee heeft het college u als raad volledig voor aap gezet. Ik zal uitleggen waarom.

U heeft inmiddels natuurlijk allemaal die Markttoets gelezen. U weet wel: dat document waarvan u in juni 2007 de samenvatting kreeg, maar niet de rest van het rapport. U werd toen als gemeenteraad gevraagd om de oppervlakte van Jaagweg te vergroten van 70 tot 78 ha, omdat er dringend behoefte zou zijn aan 8 ha extra voor de lokale vraag. Volgens die samenvatting was er een behoefte van 60 tot 90 ha voor Jaagweg. Maar in de rest van dat rapport staat dat er in heel West-Friesland tot 2020 in het TM-scenario dat de ministeries aanhouden, maar 11 ha nodig is (bijlage p 20 ). Dat zou voor Hoorn en Koggenland samen dus 5,5 ha zijn. Dat is voor lokale behoefte, regionale behoefte, alles bij elkaar. En dat zijn de cijfers op basis van het Centraal Planbureau, dus niet uit de dikke duim die de STEC-groep er zelf later op los laat. Kortom, volgens het CPB was 5,5 ha nodig en u vergrootte het bedrijventerrein tot 78 ha.
In dat STEC-rapport staat ook dat in West-Friesland tot het jaar 2020 voor 207 ha aan plannen is (dat staat op pagina 30). De som is dus niet moeilijk: 207 min 11 = een overschot van 196 ha in 2020. Die cijfers staan in precies hetzelfde rapport als dat waarvan u de samenvatting kreeg, die beweerde dat er 60 tot 90 ha voor alleen Jaagweg nodig zou zijn. Het is natuurlijk een schande dat die samenvatting zo afwijkt van het rapport zelf. En het is nog schandaliger dat die gegevens voor iedereen werden achtergehouden. Als u geweten had van dat overschot van bijna 200 ha, dan had u vast nog eens nagedacht voor u instemde met de vergroting van Jaagweg van 70 naar 78 ha.

En dat gebeurt allemaal met opzet. Projectleider Bert Cozijnsen van het Ontwikkelingsbedrijf vertelde op 25 mei tijdens de informatieavond dat er bewust voor gekozen is om dat rapport destijds niet aan u te verstrekken. De zaal zat vol, en ook diversen van u hebben hem dat horen zeggen. Het Ontwikkelingsbedrijf en het college hebben u dus bewust belangrijke informatie NIET gegeven. Ja, ook het college. Want zij kenden het rapport, er zit een Koggenlandse ambtenaar in de projectgroep en de wethouder maakt deel uit van de stuurgroep. Maar het college gaf u het rapport niet. Het college heeft òns het rapport tot vier maal toe geweigerd, tot aan de Raad van State toe. Van de Raad van State hoefde dat de gemeente het document ook niet te verstrekken, omdat wij voor de rechtbank Alkmaar niet expliciet hadden gevraagd om het HELE rapport. Begin dit jaar zijn we een nieuwe WOB-procedure voor dit rapport gestart en dat heeft het college opgerekt tot na het raadsbesluit over het MER. Maar het is duidelijk: we zijn met z’n allen gewoon misleid door dit college. 

Nu denkt u misschien: ach dat was in 2007. De wereld is nu anders. Maar dat is niet zo. Nog geen half jaar geleden, in december 2008, berekende Ecorys in de Kwaliteitsmatch dat de regionale vraag tot 2020 voor Transport en Groothandel voor Jaagweg 13,5 ha zal zijn (pagina 50-51). Dan houd je er 65 ha over, die je zou moeten vullen met bovenregionale vraag. En Ecorys twijfelt sterk aan de haalbaarheid daarvan. Ik citeer: ‘Het is de vraag of een dergelijke ruimtebehoefte in de markt bestaat en daarnaast of Distriport Noord-Holland over een dergelijke aantrekkingskracht beschikt.’ (p. 51). Mensen, het is duidelijk: er is geen behoefte aan Jaagweg. Het is gewoon niet nodig. Het leidt alleen tot verpaupering van de omliggende bedrijventerreinen en verpesting van het landschap.

Nog een punt dat niet kan, is dat de raad instemde met het milieueffectrapport waarin staat dat in overleg met de provincie is besloten geen landbouweffectrapport (of LER) voor Jaagweg te maken. Maar er blijkt wel een LER te zijn, verschenen in juli 2008. Dat is natuurlijk heel raar. Bovendien blijkt dat niet alle adviezen uit dat LER ook in het MER zijn beland. Adviezen die belangrijk zijn voor de agrariërs in het gebied, blijken dus te zijn verdwenen uit het MER. Dat kan natuurlijk niet. En ook hier is de vraag weer: wist u dat?

Cruciale documenten blijven dus liggen in de la en daardoor wordt u onjuist geïnformeerd. Zo kunt u geen besluiten nemen. Discussiëren over een voorontwerp bestemmingsplan heeft geen zin als u onjuiste feiten gepresenteerd krijgt. En dat maakt het nog onbegrijpelijker dat in de raad wordt gezegd dat de discussie over nut en noodzaak achterhaald is, of dat er genoeg over gesproken is. De feiten liggen compleet anders. Uw geloofwaardigheid is in het geding. Hoe lang laat u zich nog voor aap zetten door het college?

 
Volg ons op Twitter
Vind ons op Facebook