woensdag, 30 oktober 2013

De rechtszitting tegen de van corruptie verdachte oud-gedeputeerde Hooijmaijers is op 29 oktober 2013 van start gegaan. Tijdens de eerste zittingsdag kwamen ook diverse feiten over Distriport boven water. Rond Distriport zijn in het verleden tal van schimmige contracten gesloten. Enkele daarvan werden op 20 juni 2007 ondertekend door de gedeputeerden Hooijmaijers en Bond, wethouder Wijnker van Koggenland en de vertegenwoordigers van de projectontwikkelingsbedrijven Zeeman Vastgoed en De Peyler Vastgoedontwikkeling, een dochterbedrijf van Ooms Avenhorn.

Betalingen
De Peyler - een van de ontwikkelaars van Distriport - heeft op 15 juli 2007 € 59.500 betaald aan tussenpersoon 't Ganzenveld. Op diezelfde dag heeft 't Ganzenveld hetzelfde bedrag betaald aan Van de K. makelaardij. De omschrijving op de bijbehorende factuur van Van de K. luidde: 'het regelen van de financiering van de gronden Jaagweg 1 gem. Koggenland'. Makelaar Van de K. en Hooijmaijers hadden samen een 'potje' waarin ze geld stortten dat ze verdienden met advieswerk. Regelmatig werden bedragen uit het 'potje' overgemaakt naar M.O.V.E. Consultants, het bedrijf dat op naam van de echtgenote van Hooijmaijers stond. Het makelaarskantoor diende volgens het Openbaar Ministerie als tussenstation voor het doorgeven van omkopingsgelden door oud-gedeputeerde Hooijmaijers.

Samenwerkingsovereenkomst gevonden
Ook bleek dat bij een huiszoeking bij Hooijmaijers diverse concepten voor een samenwerkingsovereenkomst zijn aangetroffen met als doel het overnemen van Ooms Avenhorn. De naam van Hooijmaijers stond erin als een van de overnemende partijen. Kennelijk nam de oud-gedeputeerde deel aan plannen om een bouw- en ontwikkelingsbedrijf waarmee de provincie zaken deed, over te nemen.

Side letter wel bekend op provinciehuis
Tijdens de zitting bleek dat een van de provincieambtenaren heeft verklaard dat zij in 2007 de akte van grondlevering voor de Distriportgronden heeft beoordeeld. Toen viel haar op dat er een side letter was. Dat is vreemd, omdat gedeputeerde Bond heeft verklaard dat de side letter pas in oktober 2010 op het provinciehuis werd 'gevonden'. Kennelijk wist men in Haarlem toch al eerder van het bestaan van de side letter.

Volgende week gaat de zaak met codenaam 'Oranje' verder. Dan komt oud-gedeputeerde Hooijmaijers zelf voor de rechter. Hopelijk komt dan nog meer informatie naar boven over vele nog openstaande vragen rond Distriport. Maar de vraag waarom Koggenland - waar de èchte besluiten over Distriport genomen werden - zich zo mee liet slepen, zal niet in deze rechtszaak worden beantwoord.

sluierdistriport

 
maandag, 24 juni 2013
 
Drie problemen met Distriport
De rekenkamercommissie heeft het rapport over Distriport afgerond. Zij benoemt drie momenten waarop niet is voldaan aan de rechtmatigheidseisen. De eerste is de verklaring die de wethouder op 20 juni 2007 tekende. Daarin zegde hij toe dat de gemeente op afroep van de ontwikkelaars gronden zou onteigenen. Hij ging daarmee verder dan het besluit van de raad, die elf dagen daarvoor had besloten juist niet financieel te willen participeren in het project Distriport. Deze verklaring had het college moeten voorleggen aan de raad, vond de commissie. Maar dat is niet gebeurd. Het tweede probleem is het achterhouden van de bijlagen van het Stec-rapport in 2007. Uit deze bijlagen bleek dat de vraag naar bedrijfsgrond terugliep en dat een groot overschot dreigde. Als de raad deze bijlagen gekend had, had zij een andere conclusie kunnen trekken over nut en noodzaak, zo stelt de commissie. Ten derde merkt de commissie op dat het college jarenlang niet voldoende informatie over de financiële consequenties van Distriport opnam in de jaarrekening en de begroting.

College: ‘snippergroen’ en ‘nut-en-noodzaak-discussie in 2007 afgerond’
Het college verweerde zich door te zeggen dat de getekende verklaring geheel tegemoet kwam aan de wensen van de raad en dat bij een mogelijke onteigening de raad toch zelf had moeten beslissen. Burgemeester Sipkes meende dat op het moment van ondertekenen - juni 2007 - alleen sprake was van wat ‘snippergroen’ dat nog niet in handen van de ontwikkelaars was. Daar sloeg ze de plank mis. Eén agrariër had zijn gronden niet verkocht aan de ontwikkelaars - en heeft dat ook later nooit gedaan. De rest van de gronden verkochten de ontwikkelaars om belastingtechnische redenen door aan de provincie. De ontwikkelaars bezaten dus jarenlang geen enkele vierkante meter grond en hebben dat nog steeds niet. Ook de kritiek over het niet-verstrekken van de bijlagen van het Stec-rapport ‘Markttoets’ woof burgemeester Sipkes weg. Dat rapport was alleen maar marktverkenning geweest, zei ze. En de discussie over nut en noodzaak was volgens haar al in 2007 afgerond, daarom hoefde de raad die bijlagen niet te zien. Dat is bijzonder vreemd. Feit is namelijk dat het rapport ‘Markttoets’ een belangrijk rapport is: het is een van de kaderstellende documenten in het bestemmingsplan. Bovendien: als de burgemeester gelijk heeft, is op dit punt de inspraak en discussie na 2007 volledig zinloos geweest.

Coalitie: alles is goed  verlopen
Het was vervolgens aan de raadsleden om uit het oordeel van de commissie en de reactie van het college hun conclusies te trekken. Fractievoorzitter Knijn (CDA) noemde de kritiekpunten van de commissie ‘details’. Volgens het CDA heeft de raad op cruciale momenten de juiste beslissingen genomen. Ook de VVD tilde niet zwaar aan de onvolledige informatieverstrekking aan de raad. Volgens de VVD zou de raad - als zij wel alles tijdig geweten had - niet tot een andere beslissing over Distriport zijn gekomen.

Oppositie: motie van afkeuring want in strijd met de wet
De oppositiepartijen dachten daar anders over. Zij vonden de reactie van het college op de kritiekpunten onvoldoende. Verder vroegen zij prof. Elzinga, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit van Groningen, om advies en concludeerden dat het college de actieve informatieplicht meermalen niet goed heeft uitgevoerd. Dat is in strijd met de Gemeentewet en daarmee wel degelijk een politiek-bestuurlijke onrechtmatigheid, volgens de hoogleraar. De OK(é)-partij, PvdA en Gemeentebelangen dienden een motie van afkeuring in. De PvdA sprak van een politieke doodzonde en vond dat het college moest opstappen. De motie werd verworpen met 6 stemmen voor en 13 tegen. De coalitiepartijen VVD en CDA en twee leden van Gemeentebelangen (Van Leijen en Van der Roest)  stemden tegen.

Feiten niet van belang
VVD en CDA dienden ook een motie in waarin ze stelden dat ‘het college rechtmatig heeft gehandeld’ en dat ‘het college de raad tijdig en juist heeft geïnformeerd’. Deze motie werd aangenomen. De rekenkamercommissie heeft echter geen duidelijke conclusie getrokken over de rechtmatigheid. Dat is vreemd, want dat was wel haar opdracht. De notitie van Elzinga doet wat de rekenkamercommissie had moeten doen: oordelen dat de Gemeentewet meermalen is overtreden. Dus is er niet rechtmatig gehandeld. De commissie heeft verzuimd dat te melden.

Vervolgens verdraaiden en negeerden de coalitiepartijen de duidelijke kritiekpunten van de rekenkamercommissie en de conclusie van de hoogleraar. Kennelijk zijn feiten voor de meerderheid van de raad toch niet van belang en wil zij een bestuur dat in strijd met de wet handelt. We zijn wel blij dat de oppositie de problemen heeft benoemd en haar tanden heeft laten zien. Laten we hopen dat daarmee een begin is gemaakt met het uitvoeren van de adviezen van de rekenkamercommissie: een actievere houding van de raad met meer controle en bijsturing en met meer openheid en transparantie in de besluitvorming.     

Bijlagen
 
maandag, 03 juni 2013

Aan de raadsleden van de gemeente Koggenland

Berkhout, 2 juni 2013

Betreft: Raadsvergadering 3 juni 2013 punt 7, bespreking Onderzoeksrapport Distriport

Geacht raadslid,

Maandagavond moet u een beslissing nemen over het rapport van de rekenkamercommissie over Distriport.

Leest u het nawoord van de commissie nog eens goed door, daarin staat kort en bondig het oordeel van de commissie over de handelwijze van het college verwoord. De commissie stelt dat het college de verklaring vooraf aan de raad had moeten voorleggen en de Stec-bijlagen had moeten verstrekken. Financiële risico’s zijn onvoldoende gedeeld met de raad. Het rechtmatigheidsonderzoek was bedoeld om te bewijzen dat alles goed is gegaan. De commissie toont evident aan dat dat op diverse punten niet zo is.

Kortom, het college tekende in juni 2007 een verklaring en zegde haar volledige medewerking toe, in strijd met uw raadsbesluit. Onwelgevallige informatie hield zij echter voor u achter. Daardoor zijn alle inspraakprocedures en discussies in de raad na 2007 volledig zinloos geworden. Financiële risico’s zijn niet via de jaarrekening of begroting aan u medegedeeld. Bovendien is de Raad van State namens u onjuist geïnformeerd over de  actuele, concrete behoefte.

U bent als raad op diverse momenten genegeerd, buitenspel gezet en onjuist geïnformeerd. Tenzij u - in beslotenheid - wèl volledig van alles op de hoogte was…. Dan heeft u buitengewoon onverstandig gehandeld en bovendien de inwoners van Koggenland een rad voor ogen gedraaid.

De discussie van maandag hoort over integriteit en behoorlijk bestuur te gaan. Is het bestuur van Koggenland nog geloofwaardig? Bent u dat zelf nog? Daarover moet u als raadsleden beslissen. 

Wij wensen u wijsheid en hopen dat u het door burgers in u gestelde vertrouwen niet beschaamt.

Met vriendelijke groet, namens Berkhout is Boos! Annet Wood

Bijlagen:

 
vrijdag, 31 mei 2013
Donderdag 30 mei bediscussieerden de gemeenteraadsleden van Koggenland het rapport van de rekenkamercommissie over Distriport. Een impressie.

Stec-rapport belangrijke pijler onder bestemmingsplan
Burgemeester Sipkes stelde dat de bijlagen van het Stec -rapport ‘Markttoets’ in 2007 niet aan de raad hoefden te worden toezonden omdat de discussie over nut en noodzaak al in de periode 2004 tot 2006 was afgerond. Het rapport was dus niet van invloed op de nut en noodzaak-discussie, meende zij. Dat is vreemd: in het bestemmingsplan Distriport dat dateert uit 2010 staat: ‘Bovenstaande uitkomst en andere aanbevelingen uit de markttoets zijn bij de verdere planvorming richtinggevend geweest.’. Het rapport is dus juist een belangrijke pijler onder het bestemmingsplan. Zou het geheugen van de burgemeester toch wat minder worden?

Koggenland versus Buck?

Wethouder Wijnker werd gevraagd naar wat precies namens de gemeenteraad is gezegd op 19 december 2011 bij de Raad van State over de 30 tot 35 ha belangstelling in de markt voor Distriport. Hij meldde dat dit de ‘actieve belangstelling’ was. Dat is in strijd met de recente ramingen van Buck Consultants, die de behoefte aan bedrijventerreinen in heel West-Friesland tot 2040 schatten op 33 ha. Volgens de wethouder - pardon, volgens de gemeenteraad - was er dus in december 2011 al meer actieve belangstelling voor alleen  Distriport dan er tot 2040 in heel West-Friesland nodig is… Zou dat echt zo zijn? Dan zit er maar een ding op: het college gaat het rapport van Buck ferm bestrijden. Wat denkt u?

Risico’s op betaling 6,5 miljoen afgedekt?

Het college tekende in augustus 2008 de Realisatieovereenkomst Westfrisiaweg en verplichtte zich daarmee tot betaling van 8,5 miljoen euro: 6,5 miljoen uit de exploitatie van Distriport, en bijna 2 miljoen eigen gemeentelijke bijdrage. Op 16 december 2010 was gedeputeerde Post in een email zeer duidelijk over wie de verantwoordelijkheid droeg: ‘Ik kan u meedelen dat de gemeente Koggenland gewoon zal voldoen aan haar verplichting om deze € 8,5 miljoen in te brengen in het project.’. Vanaf juli 2011 ontstonden enkele voorzichtige signalen dat de provincie wellicht de Distriport-verplichting van 6,5 miljoen zou overnemen. Maar hoe groot was het risico voor de gemeente in de tussenliggende periode: augustus 2008 tot juli 2011? Waaruit blijkt dat de gemeente geen risico liep? In de raadsdiscussie werd nogmaals bevestigd dat het college dit risico niet vermeldde in de jaarrekeningen. Hoeveel onbekende risico’s zijn er nog meer?

Vragen worden niet beantwoord

De vragen van Berkhout is Boos! zullen volgens burgemeester Sipkes niet beantwoord worden. De antwoorden staan immers volgens haar in het rapport. Dat is niet juist. De vragen zijn juist opgesteld naar aanleiding van het rapport. Gaat het werkelijk gebeuren dat de raad maandag een rapport aanneemt waar nog zoveel vragen over zijn?

Consequenties noodzakelijk

Wij blijven erbij: de raadsleden - en dus alle inwoners van Koggenland - zijn op diverse momenten onjuist, onvolledig geïnformeerd en zelfs buitenspel gezet. Dat mòet consequenties hebben voor het college. Wat gaat de gemeenteraad doen? Leert zij van het verleden? Maandag 3 juni om 20.00 uur zullen we het horen.

PS
Op 29 mei 2013 heeft de rechtbank Noord-Holland vonnis gewezen in het geschil tussen de provincie en de projectontwikkelaars over de eigendom van de Distriportgronden. De provincie heeft gewonnen. De gronden blijven bij de provincie en er zal een schadestaatprocedure volgen waarin de provincie de geleden schade op de ontwikkelaars zal proberen te verhalen.

Bijlagen
 
woensdag, 29 mei 2013

De rekenkamercommissie van Koggenland heeft het rapport over de rechtmatigheid van het besluitvormingsproces rond het bestemmingsplan Distriport afgerond. Donderdag 30 mei om 19.00 uur zal het in een raadsbrede commissie besproken worden. Maandag 3 juni om 20.00 uur zal de gemeenteraad over het rapport besluiten. Bij deze Nieuwsbrief vindt u het rapport en de vragen en commentaarpunten die Berkhout is Boos! naar aanleiding van dit rapport heeft opgesteld. Wij rekenen erop dat de commissie en het college op deze vragen een correct, zorgvuldig en compleet antwoord zullen geven. Dat zou een welkome verandering zijn in het gedrag van het college tot nu toe. Dat blonk uit in onvolledige en mistige reacties op eerdere vragen van ons en van raadsleden.

Allereerst zijn wij blij dat de commissie meent dat raad en college een veel actievere houding moeten aannemen voor een beter zicht op risico’s en meer openheid. Ook moet de raad veel meer werk maken van de controle en bijsturing. Zeg niet dat wij  het niet al jarenlang zeggen…. 

Twee belangrijke kritiekpunten op het college zijn:

  • De wethouder ondertekende op 20 juni 2007 een overeenkomst met de projectontwikkelaars (bijlage 1 bij Afsprakenkader).  Daarin werd verklaard dat de gemeente (en al haar organen) als daartoe een verzoek kwam van de ontwikkelende partijen, tot grondonteigening zou overgaan. Ook verplichtte het college zich in deze verklaring tot medewerking aan de realisatie van het bedrijventerrein.  Na deze verklaring konden noch het college, noch de raad meer besluiten te stoppen met Distriport. Dan zouden ze de overeenkomst immers schenden en dat zou tot claims van de ontwikkelaars hebben geleid. B&W gaven dus de bevoegdheden van college en raad volledig weg en lieten zich chantabel maken. Deze verklaring is niet aan de raad voorgelegd en de rekenkamercommissie vindt dat dit wel had horen te gebeuren. Het college wuift de kritiek weg; er zou geen enkel risico uit voortvloeien. Onbegrijpelijk. De vraag is: begreep het college niet wat de impact was van de verklaring die zij tekende? Of probeert ze achteraf de risico’s te bagatelliseren?
  • Het college verzuimde de raad te informeren over een onderzoeksrapport Markttoets van  Stec groep in juni 2007. Uit dat rapport was op te maken dat er minder vraag naar Distriport zou zijn dan men eerder dacht. Ook dit vindt de commissie laakbaar omdat daardoor de raad de mogelijkheid werd ontnomen om kritisch te kijken naar de fasering en de aanpak van het plan. Het college beweert dat zij het rapport destijds terecht heeft achtergehouden omdat het Stec rapport niet diende voor de onderbouwing van de nut en noodzaak van Distriport. Dat is volledig onjuist. In het bestemmingsplan zelf staat dat ‘de aanbevelingen uit de Markttoets bij de verdere planvorming richtinggevend zijn geweest’. Of het een òf het ander moet dus een leugen zijn.

Kortom: het college heeft de raad op verschillende momenten onjuist en onvolledig geïnformeerd. Dat is een politieke doodzonde die niet zonder consequenties kan blijven.

Bijlagen:

 


Pagina 6 van 19
Volg ons op Twitter
Vind ons op Facebook