zondag, 16 september 2018

De kier naar een bedrijventerrein op Distriport wordt kleiner. De gemeenteraad van Koggenland heeft besloten het zonneparkenbeleid grondiger en professioneler aan te pakken. Eindelijk tegenwicht vanuit de raad tegen een manipulatief college.

Beleidsplan zonneparken: geen feiten, geen antwoorden
Op 19 juni 2018 vond een hoorzitting plaats over de inspraakreacties op het concept-zonneparkenbeleid. Het was een vreemde bijeenkomst. Mensen die schriftelijke zienswijzen hadden ingediend, kregen niet of nauwelijks antwoord op hun vragen. B&W reageerde slechts op enkele door henzelf gekozen hoofdlijnen. Mensen die een inspraakreactie hadden verzonden via de website van de gemeente, werden niet uitgenodigd en kregen zelfs helemaal geen reactie op hun inbreng.  Daarentegen werden mensen die geen inspraakreactie hadden ingediend maar wel voorstanders zijn van zonneparken,  persoonlijk door de burgemeester uitgenodigd om zich te laten horen. Kortom: veel vragen, maar geen antwoorden, net zoals we dat kennen uit de gang van zaken rond Distriport. Dit was weer een voorbeeld van manipulatief bestuur.

Het college van B&W leek het beleidsplan te willen doorzetten, ondanks alle vragen en kanttekeningen. Een deel van de raadsleden op de publieke tribune verstoorde de toespraak van Berkhout is Boos! Gelukkig waren er aan tafel vele – vaak nieuwe – raadsleden die wel luisterden en antwoorden wilden hebben op de openstaande vragen.

Nieuwe raadsleden snappen wat dualisme inhoudt
De geplande behandeling van het beleidsplan in de gemeenteraad is niet doorgegaan. Een meerderheid van de raad heeft het plan van de agenda gehaald. De procedure is stopgezet en de raad is in overleg met het college om te bespreken hoe dit onderwerp verder opgepakt en aangepakt gaat worden.

Dat zijn mooie ontwikkelingen. Het lijkt erop dat de huidige gemeenteraad eindelijk tegenspel aan het college gaat geven. Dat bleek ook tijdens de raadsvergadering op 16 juli. Daar zorgden de leden van Groen Links/PvdA, VVD en Welzijn Koggenland ervoor dat de verklaring van geen bedenkingen voor een zonnepark bij Oudendijk niet werd afgegeven. Ze willen geen beslissing nemen zolang er geen goed beleid is waarin de belangen van de inwoners van Koggenland goed geregeld zijn. Eindelijk deed de meerderheid van de  raad wat zij moet doen: duidelijke kaders stellen aan het college en het uitgevoerde beleid controleren. Niet knikken en klappen, maar vragen stellen en antwoorden eisen.

Gemeentebelangen houdt vast aan oude cultuur
Vooral oppositiepartij Gemeentebelangen zat nog vast in de oude cultuur: zij prees het beleid de hemel in en vroeg iedereen hen op hun woord te geloven dat alles vanzelf goed komt. Is dat niet juist waardoor de problemen rond Distriport zo groot werden? Blind geloof zonder feiten? Distriport kenmerkte zich door documenten achterhouden, toezeggingen doen aan ontwikkelaars maar dat niet melden aan de raad en de inwoners, de gemeentewet overtreden en alles laten toedekken door de raad. Dat gaan we toch niet opnieuw doen? Opvallend is dat een oppositiepartij als GBK in diezelfde oude groef blijft zitten: geen kritische kanttekeningen, geen antwoorden aan de inwoners maar wel de oproep tot blind geloof in hun verhaal.

Raad staat voor keuze: besturen op feiten of knikken en klappen
De raad staat voor een keuze. Gaat zij voortaan besturen op basis van feiten en pakken ze onbehoorlijk bestuur hard aan? Of gaat ze mee in de oude cultuur van klappen en knikken? De nieuwe raadsleden hebben niet veel tijd voor hun keuze. Als je eenmaal onderdeel van het systeem bent, kun je je er niet meer geloofwaardig tegen verzetten.

De burgemeester neemt aan het einde van dit jaar afscheid, hij staat dan buiten spel. De andere collegeleden – Van de Pol en Bijman – hebben het handelen in strijd met art. 169 van de Gemeentewet door wethouder Wijnker destijds ‘wettelijk’ genoemd. Dat maakt hen eigenlijk ongeschikt voor het openbaar bestuur. Kortom: Koggenland heeft een de burgemeester die verdwijnt en twee aangeschoten wethouders.

Hoe gaat de raad daarmee verder? De manier waarop het zonneparkenbeleid is aangepakt geeft hoop op een zelfbewuste en krachtige raad die het belang van de inwoners voorop stelt. Wij hopen dat dit zich voortzet.

Kier naar Distriport weer dichter
De kier van de deur naar Distriport is kleiner geworden door het niet-aannemen van het concept-zonneparkenbeleid. Dat beleid was echt niet met een amendementje recht te krijgen, zoals wethouder Van de Pol voorstelde. Het was diezelfde wethouder Van de Pol die geen antwoord wilde  - of kon - geven op de 54 door Berkhout is Boos! gestelde vragen over het concept-zonneparkenbeleid.

Wij zijn benieuwd hoe alles zich gaat ontwikkelen. We hopen dat op korte termijn de bestemming  ‘bedrijventerrein’ van de Distriportgronden af gaat en houden u graag op de hoogte.

namens Berkhout is Boos!

Annet Wood

PS: Burgemeester tikje vergeetachtig?
In haar brief van 1 juni 2017 heeft GS gemeld dat Koggenland gaat uitzoeken hoe zou kunnen worden omgegaan met het bestemmingsplan, mede met het oog op het definitief uit de markt halen van Distriport als regulier bedrijventerrein. GS stellen expliciet dat voorkomen moet worden dat het terrein op enig moment weer als bedrijventerrein zal worden ingevuld. De burgemeester leek zich dat niet te kunnen herinneren. Opvallend is dat juist Koggenland steeds nieuwe bezwaren op lijkt te werpen voor een bestemmingswijziging van Distriport.

De burgemeester meldde wel dat Distriport BV ontmanteld gaat worden. Na ons wob-verzoek om meer informatie daarover, blijkt daar niets van op papier.

Leest u hier zelf de correspondentie tussen GS en Koggenland: de brief van KGL aan GS met eisen rondom de procedure (18-1-2017), de reactie van GS aan KGL waarin GS gehakt maakt van die eisen (1-6-2017), het GS-besluit met een procedurevoorstel (1-6-2017), een brief van GS naar KGL met een idee voor een erfpachtconstructie (17-11-2017) en het bijbehorende GS-besluit (17-11-2017) en de reactie daarop met nieuwe eisen van KGL naar GS (31-1-2018).

Bijbehorende documenten:

 
woensdag, 18 april 2018

De gemeente Koggenland ontwikkelt zonneparkenbeleid om duidelijkheid te bieden aan initiatiefnemers en om wildgroei te voorkomen. Met concreet, goed onderbouwd en toetsbaar zonneparkenbeleid houd je als gemeente grip op de ontwikkelingen en bied je ondernemers en inwoners duidelijkheid over wat wel en niet kan als het om zonneparken gaat. Een uitstekend idee.

Tegenstrijdig beleid ter inzage
Het conceptbeleid dat nu ter inzage ligt, is echter rommelig, intern tegenstrijdig, niet door onderzoek onderbouwd, niet toetsbaar en niet ingebed in breder beleid van provincie en Rijk. Het ontbreekt in dit beleid volstrekt aan helderheid over wat wel en niet mag. Wat is eigenlijk een zonnepark? Welke omvang mag het hebben? Onder welke voorwaarden? Welk rendement? Welke impact is er op de omgeving? Hoe zit het met maatschappelijk draagvlak? Wat is de effectieve bijdrage van zonneparken ten opzichte van andere zonne-energievormen (panelen op daken van woningen, bedrijven en overheidsgebouwen,  bij de vuilstort, bij parkeerplaatsen, etc.)? Wat is het verschil in CO2-reductie tussen grasland en zonnepanelen? Het komt allemaal niet aan de orde. Dit beleidsconcept is zo rommelig, tegenstrijdig en vol met taalfouten dat het onbegrijpelijk is dat het door drie wethouders en een burgemeester is goedgekeurd en nu ter inspraak aan iedereen wordt voorgelegd.


Onkunde of bewuste keuze
Waarom brengt Koggenland dit inconsistente beleid in de inspraakprocedure? Er zijn twee mogelijkheden: men is niet in staat om een beter beleidsstuk te maken of men publiceert bewust dit rommelige document. In het eerste geval moet ernstig getwijfeld worden aan de bestuurskracht van Koggenland. Als je dit echt niet beter kunt, kun je niet functioneren als zelfstandige gemeente. Het tweede geval is nog ernstiger. Dan zou men bewust kiezen voor multi-interpretabel beleid dat door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd. Het college kan vervolgens naar eigen goeddunken initiatieven voor zonneparken goed- of afkeuren. Dit vage beleid biedt immers voor elk plan wel mogelijke voor- of tegenargumenten. En de raadsleden kunnen er daarna niets meer van zeggen; ze hebben immers ingestemd met het beleid.


Achterdeur voor Distriport
Maar de vraag is: gaat Koggenland met dit multi-interpretabele beleid druk op de provincie uitoefenen om alsnog bedrijventerrein Distriport mogelijk te maken? Een zonnepark is altijd tijdelijk. De bestemming ‘bedrijventerrein Distriport’ ligt nog steeds op de gronden. Deze bestemming is tien jaar geldig. Dus over een paar jaar kan de gemeente Distriport niet meer ontwikkelen, want dan is de bestemming ‘verlopen’. Met een tijdelijk zonnepark kan de gemeente de bestemming bedrijventerrein ‘bevriezen’ en over 10, 15 of 25 jaar – als het zonnepark is afgeschreven – toch Distriport realiseren. Dat zou een slinkse achterdeur zijn om de bewezen corruptie in dat project alsnog te legaliseren en de projectontwikkelaars te vriend te houden.


Provincie: geen zonnepark als opmaat voor bedrijventerrein
Het standpunt van de provincie is duidelijk: zij heeft zich gedistantieerd van de corruptie rond Distriport en de banden met de ontwikkelaars De Peyler (= Ooms) en Zeeman verbroken. De provincie wil dan ook geen zonnepanelen op Distriport als de mogelijkheid blijft bestaan dat het bedrijventerrein op termijn toch ontwikkeld wordt. Dat heeft de provincie al twee maal laten weten. In juni 2017 per brief aan het gemeentebestuur en in november 2017 in het openbaar op haar website heeft zij Koggenland expliciet verzocht de bestemming te wijzigen naar ‘agrarisch’. Daarmee gaat de achterdeur naar het bedrijventerrein definitief dicht.


Maar wat gaat Koggenland doen? Zij heeft nog nooit afstand genomen van de bewezen corruptie rond Distriport. Zij maakt de gronden niet ‘agrarisch’, ondanks het verzoek van de provincie. Gaat zij via de aanleg van een zonnepark die corruptie alsnog belonen? Is het conceptbeleid voor zonneparken daarvoor een opmaat? Iedereen kan tot 29 april zijn mening over het zonneparkenbeleid geven en daarna zijn de raadsleden aan zet. Wij zijn benieuwd.


namens Berkhout is Boos!
Annet Wood


 

PS Hieronder vindt u:
- het gemeentelijke conceptbeleid zonneparken met  commentaar door Berkhout is Boos!
- de provinciale nota ‘Perspectief voor Zon in Noord-Holland’
- de studie  ‘Grondgebonden zonneparken’ van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.


Leest u vooral zelf dat een halve hectare zonnepanelen veelal als grootschalig wordt ervaren, dat schaduw een probleem is voor zonnepanelen (hoe werkt dat in samenhang met windmolens?) en dat het potentiële rendement van zonneparken niet zo groot is in vergelijking met andere toepassingen van zonne-energie.


 
maandag, 03 juli 2017

Distriport komt er niet. Niet op korte termijn en niet op lange termijn. Het provinciebestuur is glashelder: ‘Voorkomen moet worden dat het terrein op enig moment weer als bedrijventerrein zal worden ingevuld’.

Gehakt
Dat is een grote streep door de rekening van Koggenland. Koggenland had een aantal scherpe maar verwarrende eisen gesteld aan het uit de markt halen van Distriport. Koggenland wilde recht behouden op 8 ha lokaal bedrijventerrein – dus wèl Distriport ontwikkelen. Maar ze wilde ook dat de provincie de aansluiting van de nieuwe Westfrisiaweg zou schrappen – dus nìet Distriport ontwikkelen. En Koggenland wilde dat de provincie voor alle gevolgen zou opdraaien van mogelijke schadeclaims. De provincie is er kort en duidelijk over. Ruimte voor lokaal bedrijventerrein moet Koggenland gewoon volgens de regels aanvragen en ze moet zelf maar in de stuurgroep Westfrisiaweg gaan zeggen dat ze de afrit niet meer wil. Opvallend is de harde toon bij de afwijzing van Koggenlands derde eis om de schadeclaims over te nemen. De provincie noemt de stellingname van Koggenland ‘zeer ongebruikelijk’ en ‘een ongewenst precedent’. De provincie maakt dus gehakt van de eisen van Koggenland.

Claims
Maar hoe zit het nu met de claims? Koggenland maakt zich er zoveel zorgen over dat zij de provincie verantwoordelijk wil stellen voor de mogelijke schade. Maar toen de provincie om uitleg vroeg, bleken de burgemeester en wethouder ‘de risico’s niet te kunnen duiden en/of te kunnen overzien’. Wethouder Van de Pol meldde in het NHD van 1 juni nog: ‘Wij lopen geen enkel financieel risico’. Burgemeester Posthumus was in de raadsvergadering van 19 juni veel omzichtiger over de risico’s. Wellicht zou iemand planschade kunnen indienen omdat de geplande ontwikkeling van enkele hectares ‘natuur’ niet gebeurt, dacht hij. Maar hij wist niet wie dat zou zijn. Of misschien ‘komt er nog eens iemand anders langs wapperen met een raar idee in zijn bol die zegt ik claim maar eens wat bij jullie’, aldus de burgemeester van Koggenland. Dat is vreemd. Bij een onterechte claim loopt de gemeente natuurlijk geen risico. Het gaat om de situatie waarin de claim wel terecht is. Alleen dan is er immers een risico. Kortom: de gemeente maakt zich zorgen, maar wil niet zeggen waarover. Als duidelijk wordt welke claims er precies komen, volgt de vraag wie daarvoor verantwoordelijk is. Dan blijken de wethouders en vele raadsleden zelf medeschuldig te zijn aan de ontstane claims.

Schoon schip
Het is hoog tijd voor schoon schip. De gemeenteraad zou het bestuur moeten dwingen tot volledige openheid. Wat zijn de risico’s, waarom liggen ze er, van wie kunnen ze komen en hoe groot kunnen ze zijn? Alle feiten op tafel. Geen genoegen met halve antwoorden en omzichtige formuleringen. Geen verantwoordelijkheid afschuiven op anderen, zoals Koggenland al jarenlang doet met Distriport. Deze claims gaan om vele miljoenen. De Koggenlanders hebben er recht op te weten wat hen boven het hoofd hangt.

Maar de vraag is of dit gebeurt. Wethouder Van de Pol was als raadslid, fractievoorzitter en nu als wethouder verantwoordelijk voor de keuzes rond Distriport. Veel gemeenteraadsleden stemmen al meer dan dertien jaar vrijwel stilzwijgend in met alle voorstellen. Daarbij negeerden ze vele feiten en manipuleerden ze de inwoners. Met zoveel boter op zoveel hoofden kun je niet verwachten dat er ooit schoon schip komt in Koggenland.

Zonneweide
Intussen is de zonneweide op Distriport verder weg dan ooit. De provincie gaat niet akkoord met de bestemming ‘bedrijventerrein’ en daarop tijdelijk geplaatste zonnepanelen. De provincie kan die voorwaarde stellen omdat zij eigenaar van de grond is. Alleen als de bestemming van de grond gewijzigd wordt, zou de provincie akkoord kunnen gaan met zonnepanelen. 

En nu?
Koggenland is nu aan zet. Koggenland moet besluiten of zij de bestemming wijzigt. Maar gaat ze nu eerst aan de projectontwikkelaars vragen of zij de bestemming wel mag wijzigen, zonder dat er claims komen? Van de Pol stelt dat de gemeente geen enkel financieel risico loopt. Maar je loopt alleen geen risico als je je schikt naar de wil van degene aan wie je voorbarige beloftes hebt gedaan. Gaat Koggenland dat doen? Of blijft ze liever in de strop van de ontwikkelaars?


PS: Wie heeft een raar idee in zijn bol?
Waarom noemt de burgemeester een inwoner die recht heeft op planschade of een andere terechte schadevergoeding van de gemeente: ‘iemand die langs komt wapperen met een raar idee in zijn bol’? Is de burgemeester de weg kwijt? De gemeente heeft bij Distriport zichzelf in de nesten gewerkt. Nu probeert de burgemeester door neerbuigend te doen over mensen die voor hun rechten opkomen, die problemen te verdoezelen. Een gezonde gemeenteraad zou hem daarover direct terechtwijzen.

PS: Mogen wij a.u.b. eerlijke raadsleden?
Voor de komende raadsverkiezingen: mogen wij alstublieft rekenen op raadsleden die afstand nemen van corruptie, beslissen op basis van feiten en eerlijk zijn? Huidige raadsleden – zowel coalitie als oppositie – hebben aangetoond dat zij niet in staat zijn om gesjoemel, verdraaiing van feiten en liegen bij de rechtbank te voorkomen. En als blijkt dat dit toch gebeurt, zijn ze niet in staat om in te grijpen en er korte metten mee te maken.

Besluit Gedeputeerde Staten inzake Distriport d.d. 1 juni 2017

Brief Gedeputeerde Staten aan gemeente Koggenland d.d. 1 juni 2017

Brief gemeente Koggenland aan Gedeputeerde Staten d.d. 18 januari 2017

 
zaterdag, 20 mei 2017


Bij de provincie Noord-Holland circuleert een plan voor het plaatsen van  een zonneweide op het Distriportterrein. Zo kan de grond nog enigszins rendabel worden ondanks de tientallen miljoenen die de provincie moet afschrijven. Berkhouters mogen met de gemeente meedenken over deze zonneweide.  Dat lijkt een nobel streven: groene energie opwekken en wellicht zelfs de inwoners van Berkhout laten meeprofiteren van dit project. Of is dat vooral naïef en biedt de zonneweide juist een nieuwe start voor Distriport?


Spel met Berkhouters
Distriport heeft een lange geschiedenis waarin leugens en corruptie overheersen. Oud-gedeputeerde Hooijmaijers zit in de cel omdat hij smeergeld heeft aangenomen voor onder andere Distriport. Maar de werkelijke besluiten werden genomen in de gemeente Koggenland. Daar werd jarenlang een spel gespeeld met de Berkhouters. Onderzoeksrapporten werden achtergehouden voor de commissie MER en voor de inwoners. Tientallen inspraakreacties werden verdonkeremaand op het gemeentehuis. De inspraakavonden bleken achteraf geen enkele zin te hebben gehad omdat de vèrstrekkende contracten met de ontwikkelaars allang door het gemeentebestuur getekend waren. En de informatie via de Heraut stopte omdat - na druk van de huidige wethouder - daarin de feiten over Distriport niet meer  gepubliceerd mochten worden.

Jarenlang is er geprocedeerd en zijn documenten opgevraagd. Heel veel Berkhouters ondersteunden dit, ook financieel. Vele schimmige contracten kwamen boven water, zowel van de provincie als van de gemeente. Contracten die staatssteun en fiscale voordelen aan de ontwikkelaars verleenden. Contracten met ontwikkelaars die de gemeente volledig klem zetten en die tot op heden geldig zijn.

Geen verantwoording in Koggenland
De provincie maakte schoon schip. Ze verbrak de banden met de twee projectontwikkelaars, deed uitgebreid onderzoek en besprak de uitkomsten in een openbare vergadering. In Koggenland is echter nooit verantwoording afgelegd. Het onderzoek door de rekenkamercommissie was beperkt en de conclusie dat de gemeenteraad onjuist werd geïnformeerd door de wethouder, leidde niet tot consequenties. De fractievoorzitters van VVD en CDA – de huidige wethouders – stelden juist dat alles wettelijk was verlopen. Zand erover. Ons kent ons. Zo gaat dat in Koggenland. Net als in een goed dictatoriaal land gebruik je de wetten voor je vijanden en interpreteer je ze voor je vrienden.

Distriport via achterdeur
Stel dat de Berkhouters nu betrokken worden bij de ontwikkeling van de zonneweide. Zou dan opnieuw maar een deel van de informatie door het gemeentebestuur worden verspreid? Zou dan echt over wezenlijke keuzes worden gediscussieerd? Of komen er weer schimmige contracten? De gemeente waarschuwde voor claims door de ontwikkelaars als er iets anders dan Distriport tot stand komt. Wat gaat er gebeuren met die afspraken? Of zijn er wellicht al nieuwe gemaakt?  Van de gemeente zullen we niets horen: zij ontkende zelfs bij de bestuursrechter dat er afspraken met de ontwikkelaars bestonden. De zonneweide zorgt ervoor dat via de achterdeur alsnog een bedrijventerrein gerealiseerd kan worden. En de bestuurders zullen zeggen: kijk, de Berkhouters wilden het zelf.

Wil Berkhout dat? Wil Berkhout op termijn toch een asfaltcentrale in de achtertuin? Wil Berkhout meedoen aan de corruptie uit het verleden? Wil Berkhout voor de kar van de bestuurders worden gespannen? Dezelfde bestuurders die vonden dat de rechter best voorgelogen kon worden. Die inspraakreacties naar de prullenbak verwezen. Die vonden dat de wetten niet voor hun eigen wethouder golden. Tuinen we er met z’n allen in? De gemeentelijke handelwijze in het verleden geeft geen enkel vertrouwen in een open en eerlijke discussie.

Politiek schoon schip
Samen overleggen kan alleen als er in Koggenland publiek verantwoording wordt afgelegd over Distriport. Politiek schoon schip, net zoals in provincie. Feiten op tafel, lijken uit de kast en breken met degenen die zich inlieten met corruptie of zich niet aan wetten hielden. Dan kan nieuw vertrouwen groeien tussen Berkhouters en bestuurders. En daarna kan wellicht een nieuwe start volgen, gebaseerd op feiten en open overleg.

Als we nu gaan overleggen over zonneweides zonder dat het gemeentebestuur verantwoording over het verleden heeft afgelegd, zetten we de achterdeur voor Distriport wagenwijd open. De zonnepanelen zijn immers tijdelijk. Meer bebouwing zal volgen, ook het geplande tankstation is een logische stap. De infrastructuur ligt er dan en daarna komt de geplande 8 ha lokaal bedrijventerrein in beeld. Enzovoort. Natuurlijk zullen de gemeentelijke bestuurders dit scenario ontkennen, maar zij hebben alle geloofwaardigheid verloren in de afgelopen jaren.

Laat Berkhout zich als pion gebruiken in het bewezen corrupte schaakspel rond Distriport?

 
zaterdag, 30 januari 2016


Wat is er in de afgelopen tijd gebeurd rondom Distriport? Het lijkt stil te zijn, maar we zetten voor u de ontwikkelingen op een rij.

 

  • Oud-gedeputeerde Ton Hooijmaijers werd in april 2015 door het Gerechtshof veroordeeld tot 2,5 jaar cel. Eén van de bewezen verklaarde feiten is dat hij € 59.500 smeergeld ontving voor zijn bemiddeling rond Distriport.  Hooijmaijers is in cassatie gegaan bij de Hoge Raad.
  • Hooijmaijers moet volgens het Openbaar Ministerie € 526.345 terugbetalen die hij wederrechtelijk heeft verkregen. Het ontnemingsproces is in december 2015 begonnen.
  • De projectontwikkelaars De Peyler en Zeeman hebben de rechtszaak tegen de provincie Noord-Holland over de Distriportgronden bij het Gerechtshof verloren, maar vervolgens cassatie aangetekend. De provincie is bezig met een schadestaatprocedure waarin ze minstens € 13.700.000 aan schade claimen bij de ontwikkelaars, aangevuld met de waardedaling van de gronden.
  • De provincie spreekt over ‘een bedrijventerrein dat vermoedelijk nooit meer tot stand zal komen’. Een rapport in opdracht van de West-Friese gemeenten stelt dat voor Distriport ‘geen substantiële belangstelling is’. De gemeente Koggenland houdt juist vol dat er wel internationale belangstelling is - maar toont dat niet aan - en maant de provincie tot ‘voortvarend aanpakken’. Waarom houdt Koggenland zo vast aan Distriport? Wat is haar belang?
  • Het bestemmingsplan Distriport is in 2012 voor tweederde goedgekeurd. Het bijbehorende exploitatieplan is vernietigd. De gemeente hoort jaarlijks een nieuw exploitatieplan te maken, maar dat is niet gebeurd. Handelt de gemeente daarmee in strijd met de wet?
  • De gemeente Koggenland stelt dat zij niets te maken heeft met de rechtszaak over ambtelijke corruptie van Hooijmaijers. De Koggenlandse ambtenaren Mels en Neefjes logen in het verleden echter wel de rechtbank voor rondom Distriport: zij beweerden dat er geen documenten met afspraken over Distriport waren. De gemeenteraad besloot in juni 2007 alleen juridische samenwerking rond Distriport te onderzoeken maar slechts enkele dagen later deed wethouder Wijnker - op advies van de ambtenaren van de sector Grond - in een geheim gehouden verklaring vèrgaande toezeggingen aan de ontwikkelaars. Er waren dus wèl afspraken die zelfs de gemeente chantabel maakte voor de ontwikkelaars. Hooijmaijers kreeg over diezelfde periode betaald voor zijn bemiddeling rond Distriport. Bovendien ontbreekt in de jaarrekening 2010 van Koggenland een verplichting voor de betaling van 6,5 miljoen euro aan de provincie die uit de opbrengst van Distriport moest komen, maar door wethouder Wijnker op de schouders van de inwoners van Koggenland werd gelegd. Daar gebeurt allemaal niets mee;  raadsleden stellen geen enkele vraag.
  • Een rekenkamerrapport toonde aan dat B&W de gemeenteraad onjuist inlichtten rondom Distriport. Dat mag niet volgens de gemeentewet, maar de raad zei dat het wel ‘wettelijk’ was. Waarom beloven raadsleden dat ze zich aan de wet houden als ze die aan de kant schuiven als het hen uitkomt?
  • De Nationale Ombudsman gaf in december 2015 aan dat de reactie van burgemeester Posthumus in het Noord-Hollands Dagblad op een open brief van Berkhout is Boos! ‘niet op voorhand behoorlijk’ is. De burgemeester wordt dus teruggefloten door de Nationale Ombudsman. Wij hebben het gemeentebestuur om commentaar gevraagd, maar nog geen reactie ontvangen.
  • Bedrijventerrein Zevenhuis bij Hoorn wil ook transport-, distributie- en logistieke bedrijven toestaan, plus bedrijven die een grotere kavel willen dan 1,5 hectare. Het NHD in januari 2016: “Dat is tot nu toe voorbehouden aan Distriport bij Berkhout, maar dit wordt voorlopig niet ontwikkeld. Wethouder Tap (Hoorn) zegt dat de provincie en de gemeente Koggenland, met wie in 2009 afspraken zijn gemaakt over de afstemming tussen beide nieuwe bedrijfsterreinen, de wijziging niet zullen blokkeren.” Is dat zo? Wij hebben niet gezien dat de Koggenlandse gemeenteraad daarover een besluit heeft genomen.


Hoe gaat het verder met Distriport? Zolang er nog diverse rechtszaken lopen, zolang de toezeggingen van oud-wethouder Wijnker aan de ontwikkelaars overeind staan en als Zevenhuis nu ook bedrijven in transport en logistiek mag ontvangen, lijkt het lastig om een nieuwe toekomst voor de Distriportgronden te bepalen.

De bal ligt bij bij de gemeenteraad. Gaan de raadsleden in Koggenland in 2016 wèl oordelen op basis van feiten en aan de hand van wetten? Of gaan ze opnieuw achter de schermen afspraken maken met oude bekenden, zich verschuilen achter ‘het moet van anderen’, betrokkenen half of onjuist informeren en wordt de bevolking straks weer voor voldongen feiten gesteld?

Berkhout is Boos! houdt ook in 2016 voor u een vinger aan de pols.

 


Pagina 2 van 19
Volg ons op Twitter
Vind ons op Facebook